Video Card dengan Virtual Memory?



Kalo korang nak upgrade PC korang dengan Video Card yang canggih manggih better korang tengok ada VM dak.
VM singkatan Virtual Memory. Kalo ada baik korang pikir saploh kali. Bukan nak cakap bende nie tak bagus. Tapi ada PROS/CONTRA dia. Antaranya kalo korang ada HDD(hardDisk) yang besar dari segi saiz dan kelajuan so takyah lah pikir saploh kali beli aje. Benda nie murah lah gak argenye. Tapi kalo korang nak High Performance it's a DON'T!! Sebab Video Card yang ada VM ni dia makan storage hdd korang. Katakan dekat kotak ram 1GB + 1GB (VM), maknenya dia makan 1GB dari hdd kita.

So baik beli yang dia tulis 2GB terus. Mahal? Memanglah. Apa beza cache? Kadang-kadang kat sistem itu ada 1MB Cache. Itu di panggil reserve memory built in dekat hardware nye. Better beli yang tuh.

Sebenrnya VM ini banyak digunakan dan bukan sahaja pada video card. Misalan OS kita kalau siapa yang pernah dengar swap partition ini adalah antara VM. Dia jadikan satu partition itu sebagai extra memory. Kalau windows dorg ada guna pagefile ke apa ntah. MAC pun lebih kurang gak. Jika set 0 pada pagefile kat MAC apa akan jadi?Komputer tak boleh on. Ini tested pada G3. Sebab MAC dia memerlukan low RAM dan high VM untuk support OS dia. Yeke?

Comments

Popular Posts