JAVA apa tuh?



Selalu bila kita tengok asyik java tu lah java ini lah apa itu java..Yang haku tau java game atau pon nak pakai internet kena ada java nye plugin macam flash. So apa sebenarnya java ini??

Sebenarnya pelopor dan mencipta java ini adalah dari pihak SUN Microsystems dan direka oleh James Gosling. Keluarnya JAVA pada tahun 1995 sebagai satu yang penting dalam komponen pembikinan SUN JAVA nye platform. Tapi idea dan rekaan dimula pada tahun 1991. Makne mamat Gosling ni amek 4 tahun wat research pasal benda ini. Macam wat thesis PHD gamatnye.

Kalo nak ikutkan java ini lebih mudah dari C ataupon C++ sebab adaptasi dari bahasa tersebut dengan objek dan fasiliti yang lebih mudah. Tapi apasal daku wat programming java aritu macam payah aje. Maybe sebab benda baru kot. 

Java ini adalah bahasa progamming macam C, C++ dan lain-lain yang anda boleh pikirkan. Keje aplikasi dia adalah more kepada compile menjadi bytecodes(ermm?) pecahan kepada kelas-kelas filedan boleh berjalan dengan lancar atas JVM(JAVA VIRTYUAL MACHINE). Ini tak kesah lah architechture PC ada bentuk PowerPC ke atau Intel/AMD based.  Moto nye tulis sekarang guna dimana sahaja. Hmm. No wonder lah SUN adalah antara contributor utama dalam developing Linux nie. Dia pon kira antara geng-geng opensource lah nie.

Macam penggunaan bahasa lain, misalan C untuk keluarkan text dan quit system amatlah mudah katanya.
public class HelloWorld {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hello, world!");
}
}
Macam itu sahaja. Kalo korg pernah guna php nye bahasa untuk keluarkan helo world lagi mudah.

 Hmm. Kalo ASP plak.

<% Response.Write ("Hello World")%>
Tapi itu perbandingan antara bahasa website xaci lah. Kalo guna C macam gini.

main (){
printf("Hello World");
}
So mari kita mulai hidup dengan bahasa-bahasa programming. Kerana dimasa hadapan ia merupakan bahasa terpenting untuk developement. Antaranya untuk Linux dan software berkait rapat..

Comments

Popular Posts