Fedora: OpenOfficeOrg Installasi

Antara pesaing utama microsoft adalah dari geng-geng opensource.
Antara produk yang sedang hangat bersaing adalah penggunaan Office. Macam kita tahu Mocrosoft mengeluarkan Microsft Office (ms) dimana ramai pengguna menggunakannya. Tetapi nak pakai kena beli atau download yang pirate. Which dalam kes ini kena keluarkan duit. Hairan kenapa yang pirate pun kena keluarkan duit. Yelah kena tangkap guna software pirate tak kena bayar saman ke?Duit juga tuh geng.

So pendek citer, Microsoft pernah kena saman oleh syarikat yang mengendalikan openofficeorg (ooo) ini. Juta-juta beb, sebab utama adalah mereka meniru penggunaan ribbon dalam office 2007. Padan dengan muka mereka. Tiada kekretivitian sendiri kah? Kalau nak tiru pon jangan lah copy paste aje. Copy, paste dan edit lah sikit biar originality tuh hilang. Ini idak.

So bagi mereka yang nak try guna ooo ini bleh lah download kat website mereka secara PERCUMA. Tapi jika pengguna distro Fedora ada masalah installasi macam dekat pakagekit itu tak keluarlah atau banyak sangat ooo nye fail and tak tahu which one nak choose. Well just taipo aje yum seperti dibawah

yum -y install openoffice.org-writer openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-math
 Kalau korang nak install semua yum install -y openoffice* tapi makan HDD sebanyak 688MB lebih untuk download. Siap satu CD!! Dengan cara yum pertama tadi korang boleh keluarkan apa yang korang tak nak install. Misal kata tak mahu install words untuk ooo buang aje lah openoffice.org-writer. Berikut adalah perbandingan antara ooo dengan ms.

OpenOfficeOrg>>Microsoft Office
Writer>>Words
Impress>>Powerpoint
Base>>Access
Calc>>Excel

Kalau nak senang install baru dapat korang nak banding mana bagus.

Comments

Popular Posts